یزد فردا:دولت خدمتگزار نهم در همه شئون سياسي ، اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي کوشيده است با اولويت بخشيدن به اصل "خدمت" راهبرد خود را در نگاهي کلان بر اجراي توسعه اسلامي - ايراني استوار سازد. از اين رو، با تأکيد بر ضرورت حل مشکلات معيشتي مردم ، طرح تحول اقتصادي را به منظور از ميان برداشتن فاصله طبقاتي ميان فقير و غني تئوريزه کرده و پس از انطباق با شرايط جامعه ايراني آن را به محک رأي نمايندگان ملت گذاشت.
طرح تحولا‌ت اقتصادي که به ابتکار دولت نهم و براي تحول اساسي در زيرساخت هاي اقتصادي کشور در راستاي تسريع در تحقق برنامه چشم انداز سال1404 هجري شمسي و اصلا‌ح در بخشهاي مختلف اقتصاد طراحي گرديده ، هدف خود را دستيابي به ساختار اقتصادي همگون و منسجمي قرار داده که در آن از منابع ملي حداکثر بهره برداري مطلوب صورت گيرد و کشور گام در مسير تعالي و توسعه نهد.
چارچوب کلي اين برنامه شامل هفت محور طرح تحول اقتصادي در نظام بهره وري، طرح تحول اقتصادي در نظام يارانه، طرح تحول اقتصادي در نظام مالياتي، طرح تحول اقتصادي در نظام توزيع کالا و خدمات، طرح تحول اقتصادي در نظام گمرک، طرح تحول اقتصادي در نظام بانکي و طرح تحول اقتصادي در نظام ارزشگذاري پول ملي است و با هدف مطالعه، تبيين مباني و ضرورت تهيه و تدوين برنامه تحول اقتصادي، شناسايي دستآوردها، ظرفيت‌ها و توانمندي هاي کشور همراه با بررسي و تحليل تحولا‌ت نماگرهاي کليدي کشور، مشکلا‌ت و چالش هاي اساسي پيش رو تهيه شده است.
اجراي طرح تحول اقتصادي مستلزم طي چهار مرحله شناخت مشکلا‌ت و ريشه يابي آنها ، طراحي چارچوب کلي اصلا‌حات شامل رئوس برنامه و پروژه‌هاي مربوط به هر بخش ، طراحي تفصيلي پروژه‌ها و سرانجام عملياتي ساختن آنهاست.
علي رغم مخالفت هاي صورت گرفته با اين طرح که بيشتر رنگ و بوي تخريب دولت دارند ، توجه به تفکيک عرصه مجادلات سياسي با اقتصادي ضروري است بنابراين با عنايت به ابعاد طرح تحول اقتصادي در زماني که جهان با بحران اقتصادي دست به گريبان است مشخص مي شود که طرح پيشنهادي فوق کوششي در مسير تحول ساختارها و در عين حال در راستاي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي محسوب مي شود.
اين معني در سخنان رييس جمهور محترم نيز مشاهده مي شود : « يکي از آرمان‌هاي انقلاب اين بود که فاصله طبقاتي رفع شود، ناراحتي ما اين نيست که چرا عده‌اي برخوردار هستند، ما مي‌خواهيم همه برخوردار باشند. بعد از انقلاب فاصله کمتر شد، اما فاصله دهک اول با دهم 15 برابر است. ما يک خانواده هستيم مگر مي‌شود يکي 15 برابر ديگري مصرف کند. بايد اين فاصله‌ها رفع شود و کارهايي از جمله سهام عدالت و پرداخت پلکاني انجام شد، اما کارهاي زيربنايي نياز است. استفاده اقشار ضعيف از يارانه‌ها کم است. 70 درصد مجموعه يارانه‌ها فقط توسط 3 دهک جذب مي‌شود و سيستم يارانه‌دهي بيمار است، در حالي که بايد عادلانه و هدفمند توزيع شود و محرومين يارانه بيشتري دريافت کنند. بايد به اقشار ضعيف، توليدگران روستاها، صنعت کشور، کشاورزان، بهداشت و آموزش سهم بيشتري بدهيم.»(1)
بدون ترديد ، دولت نهم با ابداع طرح تحول اقتصادي با توجه به واقعيت هاي اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي جامعه و امکانات و محدوديت ها ؛ نشان داد عزمي جدي در ايجاد رشد اقتصادي دانايي محور و تثبيت مباني رشد اقتصادي و رفاه اجتماعي دارد و مي کوشد با ايجاد توسعه مستمر گامي در تأمين عدالت اجتماعي بردارد. بديهي است الگوي تعالي کشور در اين مسير، سند چشم انداز بيست ساله و نيل به اهداف مدنظر در آن است.

یزد فردا110

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا